Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økonomikonsulent

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Økonomikonsulent

Hei godtfolk,

Jeg vurderer for tiden å starte et aksjeselskap som vil sikte seg inn mot finansiell og strategisk rådgivning mot små og mellomstore bedrifter, og lurte i den forbindelse på om det var noen her som har startet konsulentselskap? Hadde vært veldig inspirerende og nyttig å få høre deres tanker rundt oppstarten, hva dere gjorde som førte til suksess og hva som førte til fiasko.

I starten vil selskapet drives ved siden av full stilling. Jeg antar dog at jeg vil benytte en del av mine feriedager på konferanser og møter rundt på det sentrale østland for å møte potensielle kunder. Ambisjonen er selvsagt å ha gode nok inntekter her til at dette kan bli en heltidsgeskjeft.

Takk for alle svar
    - Finansmannen
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Hei

Jeg driver eget AS innen IT consulting.

Konsulentvirksomhet handler om nettverk. Har du et velutviklet nettverk og der andre ser deg som en oppegående type, samt evner å levere innenfor det du vil drive med, så er det stor sjanse for oppdrag. De aller færreste bedrifter leier inn noen som nettopp har kravla ut av trevirket. Personlige referanser med genuin tyngde er svært viktig.

Jeg vet ikke hva du driver med nå men jeg ville unngått å drive slik virksomhet ved siden av fast stilling hvis det kan være interessekonflikt. F.eks hvis det er risiko for å bruke nåværende stilling til å rekruttere fremtidige kunder i stedet for lojalitet for arbeidsgiver. Folk liker ikke sånt. Det må i så fall ikke være hindret av dine avtaler med din nåværende arbeidsgiver.

Uansett, for meg så var suksessmomenter:
    * Landet første kunde etter intervju før like før oppsigelsesperioden tok slutt. Det å gå uten oppdrag er en risiko man må være villig til å ta.
    * Gode referanser fra tidligere kollegaer som bidro til å lande oppdraget (ref nettverk)
    * Lave kostnader i driften (kun lønn, regnskap og det aller mest nødvendige). God likviditet er svært viktig

Momenter med nederlag:
    * Undersøkte ikke markedet godt nok og sa ja til lav timepris de første årene. Det er mange fordyrende mellom-menn i konsulentbransjen
    * Undersøkte ikke konsekvenser av leverandøravtalen nøye nok i starten som medførte høy risiko for eget firma. Stor avtalefrihet i Norge slik at man kan ende opp å gå inngå avtaler til ugunst for deg og ditt firma.

Uansett, jeg er veldig fornøyd med situasjonen de siste årene og nederlagene kommer man seg forbi. Det gjelder å være optimist og se fremover, ta nederlag som lærdom.

Det er også mye læring i å drive selv, man får større perspektiv på samfunnet og det å drive virksomhet. Det er også veldig gøy.

Comment

J-dawg , takk for svar.

For tiden jobber jeg som rådgiver innenfor et svært smalt område av regnskapstjenester mot store multinasjonale selskaper, så lojalitetsplikten vil bli overholdt.

Jeg har også undersøkt hvilke kostnader jeg vil pådra meg i en oppstartsfase og løpende drift, og vil klare meg i drøye 3 år uten oppdrag før egenkapitalen vil være for lav.

Som frittstående konsulent vil jeg sikte mot mye mindre bedrifter enn i dag, og kontaktnett vil jeg opparbeide meg ved å være tilstede på arrangementer som start-up weekend, næringsklynger o.l.

Oppdragene jeg vil sikte meg inn på er verdivurdering samt finansiell og strategisk rådgivning i forbindelse med ekspansjon o.l., jeg har ikke funnet noen offisielle tall på dette med virksomhetsoverdragelse, men dette vil undersøkes nøyere før jeg eventuelt skulle opprette selskapet.

Comment

Supert, høres ut som du har en plan.

Hvis du ser at du kan lage god forretning av dette over tid og er i en posisjon privatøkonomisk der du kan ta risikoen ved å gå selvstendig, så burde du vurdere det. Det er dumt å angre hele livet på at man ikke tok risiko når muligheten lå åpen.

Høres ut som du kan regnskap fra før, da kan du spare en del på den delen og offentlig rapportering. Regnskapsbyråer tar jo 3000kr+ for å sende inn enkle ting som aksjonærregisteroppgaven (ferdig utfyllt bortsett fra første år). 8000kr+ for årsregnskap osv. Pluss det løpende regnskapet.

Vet ikke om du har vurdert profesjonsansvarsforsikring, det koster 3-4000kr i året avhengig av bransje.

Comment

Takk for tips angående profesjonsansvarsforsikring, jeg skal se på det.
          Ja, jeg vil føre regnskapet selv, og da benytte meg av Fiken, med en estimert kostnad på snaue 3000 kroner årlig, i tillegg vil jeg inngå samarbeidsavtaler med regnskapsbyrå og revisorer m.t.p. tjenestene som tilbys.

Til å begynne med vil jeg nok være arbeidende styreleder, så jeg må da undersøke om jeg også trenger yrkesskadeforsikring, men som konsulent antar jeg at denne er rimelig lav?
          Takk for alle tips, er det noe mer som er viktig å tenke på?

Comment

Jeg er fornøyd Fiken kunde selv

Du kan velge bort revisjon under stiftelse (små selskap), det har null hensikt å ta den kostnaden når omfanget er så begrenset.

Du er lovpålagt å ha yrkesskadeforsikring selv om du er eneste ansatt og eier. Det er riktignok ingen rapporteringsplikt. Kostnaden er ikke stor, jeg betaler 874kr i året.

Det viktigste å tenke på er å tjene penger og sørge for å tjene mer enn du bruker. Gode avtaler og riktig pris.

I tillegg til korrekt rapportering og betaling til staten. Er så sinnsykt mange bedrifter som går dukken tidlig pga nevnte rapportering og betaling. Spesielt siden de introduserte nye tvangsmulkter. Vet om andre selvstendige som har fått krav på 40-50 000 kr for f.eks manglende aksjonærregisteroppgave.

Lykke til

Comment

Working...
            X