Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leie ut bilen sin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Leie ut bilen sin

Hei

Har kjøpt meg en liten kasse bil, en Opel Combo.

Nå har jeg brukt den til det jeg tenkte å bruke den til og lurer på om jeg kan leie den ut for å la den få betalt seg selv.

Det er en 2002 modell, gått unormalt lite, er hel og pen og er nylig EU godkjent.

Betalte 17000 for den så ikke mange utlån før den er inntjent.

Billig men den får jobben gjort.

Er dette en dårlig idé? Og skulle jo helst betalt så lite skatt som mulig.

I Frankrike har de et system for å leie ut privatbiler, kalt ouicar.fr (siden er nå under oppdatering, eller hva det nå heter på norsk igjen). Vi leide faktisk bryllupsbilen vår der, samt en stor 9plasser til å frakte gjester i når vi giftet oss der i mai.. Kanskje det finnes noe lignende i Norge? Hvis ikke er det en god business ide! Vi betalte bare noen tusen kroner for bilen til bryllupet (en citroen 2CV) for onsdag-mandag over en langhelg.
    Lån (totalt 300 000kr)
    done
    Sparing (Totalt 70,000 + betalt 62860 på studielån mellom September -Desember 2014)
    done

[Mål 2015/2016:
    Betale ned på boliglån 300 000kr

Blogg: http://norelibangkok.blogspot.no/

Comment

Hei Hvorfor kan du ikke bare selge den da?
      Last edited by Pengedilla; 01-08-14, 00:12.

Comment

Jeg ville i hvert fall sjekket ut forsikringen først...

Comment

Som en annen påpeker her:

Sjekk hva forsikringen tillater, evt. hva slags forsikring du må ha for å kunne gjøre dette.

Derefter kommer spørsmål om næringsvirksomhet, regnskap, ...

Det er ikke umulig at du kan gjøre dette og tjene penger på det, men du må være klar over at du da også må gjøre ting riktig i forhold til regelverk, og da er spørsmålet om du ønsker å ha bryderiet. Alternativet med å rett og slett selge bilen igjen er i sammenheng langt enklere (selv om det kan ha sine fallgruber, så ved privatsalg så bør man sjekke skikkelig IDen til kjøper og sikre at oppgjøret kommer frem).

Et annet alternativ kan jo da også være å selv ta transportoppdrag med bilen, slik at du ikke leier den ut til noen, men bruker den selv i tjenesteytelse...

Comment

Følger denne tråden med interesse, sjekket opp dette i Sverige en gang for lenge siden og der må man ha lisens, omtrent som for å kjøre taxi. Har ikke funnet noe om at det er slik i Norge.

Tillstånd och licenser behövs för att driva en Biluthyrning
            Heldigen meg - føler ikke penger brenner i lommen og syns forbruk er et ork

Comment

Jeg ville nok heller satset på transportoppdrag enn utleie. Finnes sikkerrt noen nettsider/forum/Facebook-grupper eller lignende hvor du finner folk som trenger transport av ting fra A til B. Så lenge prisen er under kr. 1.000,- per oppdragsiver behøver du ikke skatte av inntekten heller.

Comment

Originally posted by usikker View Post
                Jeg ville nok heller satset på transportoppdrag enn utleie. Finnes sikkerrt noen nettsider/forum/Facebook-grupper eller lignende hvor du finner folk som trenger transport av ting fra A til B. Så lenge prisen er under kr. 1.000,- per oppdragsiver behøver du ikke skatte av inntekten heller.
                Har jo "småjobber" på finn.no: Markedsplass for kjøp og salg av tjenester | FINN småjobber

Comment

Høres ut som et juridisk mareritt. Folk som ønsker å leie bil i Norge, er dessuten rimelig kravstore ift til din profesjonalitet.

Comment

Kanskje litt ufint av meg å starte opp igjen denne tråden etter fem måneder, men den ligger på topp i dette underforumet så jeg tillater meg det.

Hva fant du ut om dette Sigmund? Ble det noe bilutleie på deg?
                    Må innrømme jeg synes Usikker sitt forslag om ta fraktoppdrag hørtes mye enklere ut, men er nysgjerrig på hva du fant ut
                    [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Jeg lurer også på regler rundt dette. Leier ut fritidsbolig og vurderer å leie ut bil til turistene. Man får vel et utvidet ansvar i forhold til å sjekke om de i det hele tatt har lov å kjøre bil? Hva sier forsikringen?

Comment

Working...
                      X