Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aksjonær i arbeidsplassen.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aksjonær i arbeidsplassen.

Hei, har fått tilbud om og bli medeier i firmaet jeg har vært ansatt i i 5 år.
    Det gjelder 25% av aksjene.dette uten at jeg går inn med kapital.
    Jeg vet ingen ting om aksjer eller drift av et as. Dette tilbudet vil medføre betydelig større arbeidsmengde også ubetalt arbeid.
    Hva burde jeg kreve og ha med i avtalen,eksisterende aksjonær vil selvsagt ha med at jeg ikke får med meg 25% om jeg velger å slutte i nærmeste fremtid.
    Noen som har noen meninger eller erfaringer og dele seg dette?

Hva er formålet med å eie disse aksjene? Hvis du kan "få" 25% høres det ut som en veldig liten bedrift. Er tanken her vekst/verdiøkning? Fremtidig salg/oppkjøp? Utbytte? Påvirkningskraft? Hvor likvide er aksjene?

Jeg eier selv aksjer hos min arbeidsgiver, men det ligger en helt konkret plan bak investeringen for min del.

Comment

Tanken er vel at jeg da blir værende i bedriften over lengre tid,samt får eierinteresse og da selvsagt yter maks på og hjemme fra jobb.. For min del er dette et tilbud jeg har fått av arbeidsgiver..så jeg har ikke noen tanker bak dette..jeg sitter på nøkkelkompetanse så det er nok mye For og beholde meg som ansatt.
      Bedriften er en håndverkerbedrift med 8 ansatte og en omsetning på ca 11 milioner.

Det jeg tenkte på var hva jeg burde få med i avtalen.

Skulle vi finne ut at vi ikke gidder mer om 10 år,ville det vært greit og fått med seg litt mer enn de siste feriepengene man har stående,etter å ha ofret helger og kvelder i lang tid.

Comment

Hensikten med det er nok at jeg med eierinteresse i bedriften vil yte mer og bli værende.
        Firmaet har en omsetning på ca 10 mill og gjør det bra. Målet er å få til vekst ja.
        Jeg bare tenker at de 25% ikke er verdt noe for meg om jeg ikke får med meg noe ut om jeg skulle gå lei om 10 år og slutte. Ville det være rettferdig og be om å få med Evt verdistigning på aksjene fra i dag til dagen jeg evt trekker meg ut.har jo ingen planer om det,men man vet jo aldri..da er det jo synd å ha lagt masse energi og fritid i noe man ikke har noe igjen for.

Comment

Usikker på om jeg har rett nå, men mener å ha lest at verken styre eller generalforsamling har noe med hvem du selger/overlater aksjene dine til. Således synes jeg det er rart om det kan settes krav til å gi fra deg dine 25% ved oppsigelse. Kan godt hende jeg tar feil og at dette er normalt, så korriger meg gjerne dere som kan. Dette er noe jeg evt. ville spurt en finansadvokat om før jeg gikk inn på eiersiden.

Comment

Du har et godt poeng der,dersom jeg hadde kjøpt meg inn ville jeg selgølgelig disponert aksjene som jeg ville også ved en eventuell oppsigelse.men i dette tilfelle får jeg disse 25% gratis mot at jeg da engasjerer meg mer både på jobb og på fritiden.

Comment

Forstår ikke dette. Avtalen vil altså si at du må jobbe mer for å få lov til å låne 25% av aksjene?
              It don't take much strength to pull a trigger
              But try and get up every morning day after day and work for a living
              Let's see 'em try that
              Then we'll see who's the real tough guy
              The working man is the tough guy

Comment

thoru, det stemmer nok ikke helt. Man kan fint ha en aksjonæravtale med visse krav som må være oppfylt, som f.eks. at du er ansatt i bedriften e.l. Men det er fortsatt rimeilg at avtalen er fair. Ansatte vil jo ikke gå inn som aksjonærer med mindre det kan forvente å få noe igjen for det.

Originally posted by Kjelle View Post
                Du har et godt poeng der,dersom jeg hadde kjøpt meg inn ville jeg selgølgelig disponert aksjene som jeg ville også ved en eventuell oppsigelse.men i dette tilfelle får jeg disse 25% gratis mot at jeg da engasjerer meg mer både på jobb og på fritiden.
                Da får du dem jo ikke gratis. Med mindre du mener at din fritid ikke har noen verdi. Jeg ville undersøkt om du kan få til en avtale der du har mulighet til å selge deg ut dersom du ønsker det, men at du f.eks. må eie aksjene i X år før du kan gjøre det, e.l.

Du kan jo se på det som at du får aksjene "gratis" nå og så kjøper du dem over tid ved arbeid/innsats over flere år. Når et passelig antall år er gått bør du da kunne selge deg ut uten videre betingelser, kanskje med unntak av at du må selge aksjene tilbake til selskapet eller til andre ansatte eller aksjonærer i selskapet. Dette vil jo selvsagt kunne endre seg dersom selskapet blir børsnotert.

En utfordring med dette for selskaper som ikke er børsnoterte eller lett omsettelige er at det kan bli vanskelig å verdsette aksjene på tidspunktet du ønsker å selge (og kanskje også vanskelig å finne kjøpere).

Personlig ville jeg nok heller gått inn på en avtale der jeg kjøpte aksjene i stedet for å "få" dem, men det blir jo opp til deg (og styret/eierne i selskapet du vill bli aksjnær i).

Situasjonen du er i er en ganske vanlig problemstilling for "start-up"-selskaper i f.eks. Silicon Valley, so du kan jo google litt på det og se hva som er vanlig praksis der (noe sier meg at det varierr veldig).

Comment

Når aksjer og aksjeselskap er ukjent for deg, bør det aller viktigste for deg være å avklare om dine forventninger til hva eierskapet innebærer stemmer overens med virkeligheten.
                  Aksjer i Orkla og Statoil er ikke det samme som aksjer i en liten, privat bedrift. Du er i utgangspunktet ikke sikret noe utbytte eller del i verdistigningen, aksjene kan være uomsettelige, og en enkelt aksjonær har ofte aksjemajoriteten slik at du ikke har noen reell innflytelse.

Alle små, private selskaper med delt eierskap bør ha en aksjonæravtale. Det som du bør være særlig interessert i er følgende:

- Utbytte og formueskatt. Eierskap medfører vanligvis ekstra formueskatt. Har eierne ulike økonomiske forutsetninger bør den enkelte aksjonær kunne kreve utbetalt utbytte som minimum dekker formueskatt, forutsatt at utbytte lovlig kan utdeles.
                  For ditt tilfelle bør du undersøke om selskapet betaler utbytte i dag, hva utbytteplanene fremover er, og hva ligningsverdien til selskapet er.

- Overdragelse av aksjer. Avhengig av type selskap bør aksjene normalt ikke være fritt omsettelige. Det bør reguleres hva som skjer hvis a) noen ønsker å innløse aksjene sine, b) øvrige aksjonærer ønsker å utløse en aksjonær, c) noen slutter i selskapet, reduserer innsats eller blir passive, d) noen dør og aksjene arves, e) ny person ønskes inntatt som aksjonær og f) utenforstående ønsker å kjøpe hele selskapet.
                  Du bør nok være litt kritisk til dette punktet, og hva du egentlig får ut av eierskapet. Hvis du ikke kan beholde aksjene når du slutter, bør du sørge for at verdiutviklingen så lenge du eier aksjene bør komme deg til gode. Dette kan skje ved å bestemme løpende utbytter på en viss del av overskuddet, eller ved at selskapet eller øvrige eiere skal kjøpe deg ut når du slutter. Regler for å kjøpe deg ut bør ta hensyn til at du fikk aksjene gratis, og bør gi en rimelig rabatt for at selskapet ikke skal få store problemer med å betale deg ut. Reglene bør imidlertid sikre at du ikke sitter igjen med null.

- Eiernes plikter. I utgangspunktet følger det ingen plikter med aksjeeierskap, så alle slike må avtales særskilt i en aksjonæravtale. Så lenge selskapet tjener penger er det mest ryddig at normalt arbeid for bedriften lønnes, og at arbeid som følger med eierskapet , f.eks. styrearbeid, blir honorert.
                  Når du skriver at det følger med større arbeidsmengde og ulønnet arbeid, så bør du sørge for at du får nok betalt for dette, enten gjennom høyere lønn og honorarer, gjennom løpende utbytte, eller gjennom verdistigning i eierperioden hvis du trer ut av selskapet.

- Styrearbeid og ledelse. Utgangspunktet er at eierne utgjør selskapets generalforsamling, majoriteten av aksjene på generalforsamlingen velger styre, og styret ansetter daglig leder o.l. En minoritetsaksjonær som deg vil dermed ikke være sikret noen innflytelse i kraft av eierskapet. Er det ønske eller forventninger om styredeltakelse kan dette tas med i avtalen.

Hva slags type bedrift det er snakk om er nok relevant for hva dere bør avtale. Er det en kunnskapsbedrift der omsetningen hovedsakelig kommer fra de ansattes arbeid? I så fall bør du se på deg selv som en partner, med like stor rett til bedriftens overskudd som de andre eierne. Er det en mer kapitalintensiv bedrift, der dere har kjøpt inn masse maskiner, utstyr o.l. for å kunne drive bedriften? I så fall er det mer rimelig at de som har bidratt til oppstartskapitalen bør ha visse fordeler.

Comment

Takk for meget fint svar.

Comment

Working...
                    X