Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starte AS

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starte AS

Jeg har lenge vurdert å starte et lite AS for å ta hånd om noen nettsider jeg driver. Tanken er å gjøre følgende:

- 30.000kr cash i egenkapital til oppstart av AS
    - Overføre nettsider og PC til selskapet
    - Investere i nettsidene (5-10.000kr)
    - Alle inntekter/utgifter knyttet til nettsidene går til selskapet

Det jeg er usikker på er følgende:

Hvordan verdsetter jeg eiendelene jeg overfører til selskapet? Har forstått det sånn at det er komplisert å bruke disse som egenkapital, kan jeg heller ha cash som EK og kjøpe eiendelene fra meg selv?

Hvordan tar jeg best ut lønn/overskudd? Vanlig utbetaling av overskudd eller skrive timelister og ta ut lønn (tenker å ta betalt for timer når jeg har "overskudd").

Noen som har erfaring med dette og kan gi noen tips?
    [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Hei Kreditt85. Dersom du ønsker å bruke eiendelene du allerede har som tingsinnskudd ved opprettelse av et AS mener jeg at du må få en revisor til å bekrefte verdien av de aktuelle eiendelene. Dette gjør ofte at vinningen går opp i spinningen.
    Les mer om dette her Transaksjoner med nærtstående

Når det gjelder utbetalinger ville jeg nok, i første omgang, valgt å ta ut overskudd. Dette på grunn av beskatningen på deg som privatperson, da denne beskatningen vil være flat på ca 27%, mens dersom du tar ut lønn er ASet pliktig til å betale arbeidsgiveravgift, feriepenger samt arbeidsgiveravgift på disse.
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Takk for godt tips FinansMannen!

Planen her var å kun bruke kontanter som innskudd ved etablering av AS og så kjøpe eiendelene fra meg selv. Altså selge de fra privatperson til AS. Må man da ha revisor?

Ideen bak å ta det ut som lønn var å ha tilgang på pengene i løpet av året. Er det noen begrensninger på hvor ofte et AS kan utbetale overskudd?
      [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Av egen nysgjerrigehet og interesse, da jeg også driver noen nettsteder, hva er det som gjør at du snuser på AS framfor f. eks ENK? Hvilke fordeler er det du ønsker å fra å starte AS?

Jeg så litt på AS da jeg begynte, men så fort at det ikke var noe annet behov for meg enn å starte ENK, som er veldig enkelt å forholde seg til. Derfor ble jeg litt nysgjerrig nå
        [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Originally posted by Kreditt85 View Post
          Takk for godt tips FinansMannen!

Planen her var å kun bruke kontanter som innskudd ved etablering av AS og så kjøpe eiendelene fra meg selv. Altså selge de fra privatperson til AS. Må man da ha revisor?

Ideen bak å ta det ut som lønn var å ha tilgang på pengene i løpet av året. Er det noen begrensninger på hvor ofte et AS kan utbetale overskudd?
          Her kan du lese litt om hva som er best av lønn eller utbytte;
          Lønn eller utbytte?
          Angående når du kan ta ut utbytte;
          Ulike typer utbytte
          Jeg vet ikke hvordan rettspraksisen er her, men dersom det blir tatt månedlig utbytte kan det finnes eksempler på hvor det er å regne som lønn, og arbeidsgiveravgift kreves på etterskudd, uten at jeg vet om dette har skjedd eller faktisk kan skje.

Når det gjelder avtaler mellom selskapet og nærtstående se §3-8;
          Aksjeloven
          Uansett bør du høre med en revisor før dette gjøres
          Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Hvordan verdsetter jeg eiendelene jeg overfører til selskapet? Har forstått det sånn at det er komplisert å bruke disse som egenkapital, kan jeg heller ha cash som EK og kjøpe eiendelene fra meg selv?
            Det er ikke nødvendigvis komplisert å bruke andre ting enn penger som innskudd når du starter selskapet, men det krever bekreftelse fra revisor, noe som fort koster litt penger. Kontantinnskudd kan derimot bekreftes gratis av banken.

Hvis du starter selskapet med kontanter og ønsker å selge eiendeler fra deg som privatperson kan dette også komme til å kreve revisor. Det avhenger litt av verdien på det som skal selges og evt. hvor gammelt det er. Det avhenger også av om det er å anse som et salg til selskapet eller bare utlegg du gjør som privatperson på vegne av selskapet. Hovedprinsippet er at alle transaksjoner mellom nærstående (f.eks. selskapet og en eier) skal skje på "armlengdes avstand", hvilket vil si at ting må selges til markedspris. Hva som er markedspris kan være enkelt å dokumentere hvis tingen nylig er kjøpt og du har kvittering, men hvis det er snakk om en brukt PC må nok revisor inn i bildet og gjøre en vurdering. Beløpets størrelse er også relevant, da det er ulike regler for ting som er over eller under visse grenser i forohld til selskapets egenkapital og hva som anses som varer/tjenester som kjøpes som en del av selskapets normale drift.

Men hvorfor du ønsker å selge PC-en din til selskapet? Det vil ikke gi deg noe annet enn en fratrekkbar utgift/nedskriving i selskapets regnskaper og du får igjen litt av pengene du puttet inn da du startet selskapet, men hva er poenget? Hvorfor ikke bare beholde PC-en privat? Du kan like fullt bruke den til "jobb-ting".

Hvordan tar jeg best ut lønn/overskudd? Vanlig utbetaling av overskudd eller skrive timelister og ta ut lønn (tenker å ta betalt for timer når jeg har "overskudd").
            Hvis du skal gjøre dette i tilegg til din vanlige jobb vil det avhenge av hvor mye du ellers har i lønnsinntekt hva som vil lønne seg. Selskapet må først skatte av overskuddet (25%), så må du som privatperson skatte av utbyttet (25% * 1.15 = 28.75%), noe som gir en marginalskatt på 46.56%.

Marginalskatten på trinnskatt nivå 3 (over 565k/år) er 43.9% mens den er 46.90% for trinn 4 (opp til 909k/år). I teorien betyr det at det vil lønne seg å ta ut utbytte når din lønnsinntekt oversiger 565k per år, men i praksis kan det være ønskelig å ta ut lønn opp til 909k ettersom du får pensjonsopptjening opp til 7.1G (657k).

(Alle tall er her for 2016, så de kan endre seg for inntektsåret 2017).

Originally posted by FinansMannen View Post
            Når det gjelder utbetalinger ville jeg nok, i første omgang, valgt å ta ut overskudd. Dette på grunn av beskatningen på deg som privatperson, da denne beskatningen vil være flat på ca 27%, [e]...[/e]
            Det stememr ikke helt. Se avsnittet over. Fra og med inntektsåret 2016 blir utbytteskatten justert med en egen faktor for å få en tilsvarende marginalskatt som før skattesatsen ble senket. Selskapet må uansett skatte av overskuddet før det kan betale utbytte, så det blir "dobbel" beskatning. Det er ventet at justeringsfaktoren for utbytte vil øke tilsvarende som skattesatsen blir senket fram mot 2018.

Ja. Et AS kan kun dele ut utbytte fra overskudd som "er igjen" etter et regnskap som er godkjent på generalforsamlingen. Dvs. at utbytte for 2016 kun kan utbetales etter at regnskapet for 2016 er godkjent, noe som typisk skjer på generalforsamlingen i 2017. Generalforsamlingen kan gi styret fullmakt til å utbetale ekstraordinære utbytter i løpet av året, men det er forsatt en del regler man må forholde seg til. En oppsummering av reglene for utdeling av utbytte finner du f.eks. her:

Nye utbytteregler – friere rammer og økt styreansvar

Vær også klar over at det følger en del oppgaveplikter med det å drive et AS. Dersom du ikke ønsker å føre regnskap og levere selvangivelse (til Skatteetaten) og årsoppgave (til Brønnøysundregistrene) vil dette koste ca. 5-8k eksl. mva. hos en regnskapsfører. Skal du ansette deg selv får du enda flere plikter, siden du da må foretra skattetrekk, feriepengeavsetning, lønnsutbetaling (med lønnsslipp), innbetaling av arbeidsgiveravgift og inrapportering til arbeidsgiverregistret.

Blir du mva-pliktig må du også levere mva-oppgaver, men det blir det samme for ENK og AS.

Med mindre du er veldig glad i å gjøre slike ting selv ville jeg ventet med AS til jeg hadde en omsetning som forsvarte kostnadene. Du kan starte som ENK, drive ENK en tid og så konvertere ENK skattefritt til AS senere (krever dog revisor).

Comment

Kom forresten på at dette forumet kanskje kan være nyttig å ta en titt på for trådstarter:
              www.webforumet.no

De har en helg haug med tråder angående det å starte AS (eller ENK) for nettrelaterte virksomheter.

Merket meg også denne setninge fra Deloitte-bloggen jeg linket til over:
              "De nye reglene åpner opp for at man kan dele ut ekstraordinære utbytter rimelig raskt etter at man har realisert slike positive hendelser. Dette forutsetter at man utarbeider en mellombalanse, hvor denne må revideres etter reglene om årsregnskap uavhengig av om selskapet har fravalgt revisor."

Kravet til revisor her gjør vel at det i praktisk ikke vil være så aktuelt for de fleste (veldig) små selskaper å utbetale ekstraordinære utbytter i løpet av året.
              Last edited by usikker; 18-08-16, 19:30.

Comment

Jeg bruker

2.7.6 Inntekt fra annen næring når jeg oppgir min ekstra inntekt i selvangivelsen, men hvorvidt dette er riktig vet jeg ikke. Synes det er vanskelig dette.

Har et enkeltpersonsforetak foreløpig.
                FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Working...
                X