Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har jeg dyr regnskapsfører?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har jeg dyr regnskapsfører?

    Vet dette er umulig å svare på, men jeg bør alikevell forsøke å finne ut av det. Driver ENKF, har i underkant av 1,2mill i omsetning per år og ca. 250-300 utgående fakturar. Inngående fakturar er noen, men ikke mange iløpet av mnd (kanskje mellom 3 og 7). Så er det alltids noen kviteringer; diesel, parkering etc. Av utstyr er det i prinsipp firmabil, hjemmekontor og telefon Enkelte verktøy: dataprogrammer, lisenser, måleinstrument etc. Driver med konsulenttjenester innen bygg. Fakturerer alt selv. Synes jeg har bra orden på bilagene jeg leverer og ikke fått bemerkninger på det.

    Tror jeg betaler ca. 30 000kr+mva i året. Hvordan er den prisen tro? har på følelsen den er litt høy med tanke på andre jeg snakker med i samme bransje.

    Umulig å finne ut om timene fra regnskapsfører er fornuftig for meg.
    Ikke gøy å bytte regnskapsfører, men sparer jeg. Kommer jeg til å gjøre det. Men dumt om det ikke er noen vits.



  • #2
    Du kan føre regnskapet selv i f.eks Fiken eller Visma eAccounting. Jeg fører selv og har rundt 10 bilag i måneden. Tar ca. 2 timer hver måned. Men jeg har lite variasjon i bilagene og ingen komplekse ting som reiseregninger, bil, etc.

    Men det krever at man er noelunde interessert for det er hørve-kjedelig. I tillegg, står du fast med noe kan det fort gå 3-4-5 timer og allerede der går vinninga opp i spinninga. Du betaler 2-3% av omsetninga for regnskap og det er jo ikke så veldig mye, da du også har en del bilag.

    Du kan jo høre hva regnskapsføreren egentlig gjør, så ser du om det er verdt å bruke tid på det selv.
    Last edited by typisk; 17-01-17, 06:33.

    Comment


    • #3
      Jeg har endel kjennskap til regnskapsførerbransjen og vil ikke nødvendigvis si at 30 000kr er mye på bakgrunn av det du skriver. Hva skjer med fakturaene etter at du har fakturert, blir de overført elektronisk til regnskapsføreren eller overleveres de på papir eller pdf? Hvis det siste er tilfelle bruker regnskapsføreren (unødvendig) mye tid på å føre disse fakturaene i regnskapet.
      I tillegg kommer det an på hvor god orden du har på kvitteringene og diverse-sakene du leverer inn. Hvis du har stålkontroll på alt og det aldri mangler noe og alt er korrekt dokumentert vil dette gjøre at det er mindre arbeid enn hvis det er rot og regnskapsfører må sitte og lete og gjette.
      Jeg tipper at du er mva-pliktig (mht omsetningsstørrelse), hvis du da vurderer å føre selv vil jeg anbefale å sette deg nøye inn i mva-regelverket. Her er det mange som har brent seg og bokstavelig talt må betale dyrt for det.

      Comment


      • #4
        Syns ikke det er ille pris. 30.000 estimerer jeg til va 60 timer i året.

        På et av mine firma betaler jeg 60.000 på ca 2,5m i omsetning, oga da er det to faktura ut i mnd, og 6-7 inngående. Dette inkluderer lønn, bokføring, årsavsluttning osv. Jeg mener selv det er dyrt, men er bundet gjennom kjedeavtale.

        Et annet firma jeg har omsetter for ca 3,5m med betydelig flere bilag. Har fastprisavtale på 40.000kr i året. Noe som igjen er en god avtale for min del.

        Tredje firma jeg har omsetter jeg for ca 1mill, og fører regnskap selv. 1 lønnsmottaker, 2 utgående faktura i mnd, og 3-4 inngående bilag. Koster meg ca 2000kr/året med fiken (som er et fantastisk enkelt regnskapsystem, også for de med bare litt erfaring å føre regnskap.

        Ellers med omsetning på 1,2m ville jeg vurdert å omgjøre ENK til AS.
        Mål innen 01.07.2013:

        Spare 100 000kr på konto



        Comment


        • #5
          Jeg har estimert ca. 30k for regnskap på mitt AS i år med budsjettert omsetning på 1.25 mill. og under 200 bilag i året. Jeg betaler fastpris for årsoppgjør og fast månedspris for regnskap, lønnskjøring, mva-rapportering og aa-rapportering. Regnskap prises i intervaller avhengig av antall månedelige bliag mens lønnskjøring m/rapportering har fastpris per ansatt. Timepris på jobb utover dette tror jeg ligger på ca. 700,- eks. mva.

          60 timer à 700,- er jo 42k, så det høres ikke så galt ut. Om 60 timer er mye eller ikke har jeg ingen formening om.

          Jeg ville også anbefalt AS om du har over 1 mill. i omsetning. Skattemessig er det lite gunstig å drive ENK, og du får også bedre velferdsgoder som vanlig ansatt i ditt eget AS (sykepenger, dagpenger/AAP, yrksesskade-/pensjonsforsikring, alderspensjon, etc.). Du har også større fleksibilitet med tanke på uttak av lønn og evt. utsatt beskating.

          Edit: Oppjusterte estimatene mine da jeg så at prisen endret seg litt over 100 bilag.
          Last edited by usikker; 25-01-17, 08:27.

          Comment


          • #6
            Jeg synes det ikke er mye når man ser på antallet fakturaer og bilag. Siden det er full pakke med bil, hjemmekontor osv. Blir endel bilag i løpet av året det.

            Mitt AS omsetter for ca 1.2m kr i året og jeg betaler 3000kr i året for Fiken. Nå har jeg riktignok bare 1 faktura ut per måned og kanskje 2-3 kjøp per måned i snitt.

            Comment

            Working...
            X